Gespecialiseerde Turbo Como 2.0 EBike Review 2022
De Specialized Turbo Como is een betaalbare en comfortabele eBike-cruiser voor casual rijden, recreatie op de weg of op lichte paden, of zelfs voor dagelijks woon-werkverkeer. Er zijn twee opties voor de framestijl Turbo Como: normaal (high-step) en low-entry frame (step-thru). Beide frames zijn er in verschillende maten. De Como-reeks begint met het 2.0-model, een klasse 1, 20 mph-trapondersteuning; de 3.0-, 4.0- en 5.0-modellen zijn allemaal Speed Pedelecs van klasse 3 met een maximale ondersteuningssnelheid van 28 mph en verbeterde componenten naarmate u hogerop komt. Vandaag zullen we de 2.0 Turbo Como low-entry 650b Turbo Como beoordelen.

Fietscategorie: Klasse 1 – Trapondersteuning Tot 20 Mph

Voor Wie: Rijders Die Op Zoek Zijn Naar Een EBike Die Leuk En Comfortabel Is Om Door De Stad Te Rijden

Specificaties Voor Fiets

  • FRAME Turbo Como aluminium frame, geïntegreerde vergrendelbare onderbuisaccu
    , interne kabelgeleiding, spatbord-/rekbevestigingen, gladde lasnaden
  • UI/REMOTE LCD-scherm van 6 cm, USB-stekker, stuurpenbevestiging met afstandsbediening op het stuur
  • BATTERY Specialized U1-460, Aan/Uit-knop, laadstatusweergave, 460Wh
  • LADER 42V2A Oplader met Rosenberger-stekker, netsnoer
  • MOTOR Specialized 1.2, Custom Rx Street-tuned motor, 250W Nominaal
  • KETTING Shimano E6070, 9-speed
  • VERSNELLINGSHENDELS Shimano Alivio, 9-speed
  • CASSETTE Shimano Acera, 9-speed, 11-36t
  • KETTINGBLADEN 40T, BCD: 104, enkele Xsync-stijl 10-/11-speed
  • DERAILLEUR Shimano Alivio, 9-speed
  • 650b schijf. Dubbelwandige legering. vastgezet, 32h
  • BANDEN Sport Reflect, 650bx6 cm, 60 TPI, voor en achter
  • ZADEL Body Geometry, 6 graden stijging, elastomeer basis, stalen rails,
    SWAT-compatibele bevestigingen, 245 mm
  • STEM Specialized Flowset, legering, 20 graden met displaybevestiging, 31,8 mm
  • STUUR 30° backsweep. 26 mm stijging. 680 mm breed. 31,8 mm
  • GRIPS Lichaamsgeometrie Contour
  • REMMEN Tektro HD-T285, hydraulische schijf, 180 mm voor; 160 mm achter
  • PEDALEN Specialized Commuter met griptape en reflectoren
  • KICKSTAND Gespecialiseerde standaard, 40 mm montage
  • BELL Eenvoudige bel

Pluspunten

  • De Como is comfortabel en voortreffelijk berijdbaar. De lage instap is bijzonder gemakkelijk in- en uit te stappen.
  • Het verlengde stuur, het brede zadel en de platte pedalen houden je rechtop voor een comfortabele rijpositie
  • Het geïntegreerde frame omvat zowel de batterij als de bedrading, zodat lijnen duidelijk en overzichtelijk zijn
  • Batterij is afsluitbaar en verwijderbaar voor veiligheid en gemak
  • Ergo-grepen zorgen voor een gemakkelijk bereik van shifters en assist-bedieningen
  • Het midden gemonteerde display heeft meerdere standen en is afneembaar, zodat je het mee kunt nemen als je de fiets verlaat
  • De gespecialiseerde Mission Control-app heeft extra aanpasbare opties. Gegevens kunnen worden gesynchroniseerd met Strava, Garmin en andere apps.

Nadelen

  • De aandrijflijn met 9 versnellingen is misschien niet zo uitgebreid als andere.
  • De standaarduitrusting omvat geen lichten en spatborden.
  • Standaard heeft een spitse voet. Het is niet vlak en dus niet geschikt voor hard of vuil.

Functies

  • Turbo Como aluminium frame
    Hij weegt minder dan 22 kg en is zeer comfortabel. De geometrie bevordert een rechtopstaande rijpositie met een breed zadel en een naar achteren gebogen stuur.
  • Gespecialiseerde U1-460Wh-batterij
    De lithium-ionbatterij is volledig geïntegreerd in de onderbuis en is zowel krachtig als onopvallend met 460 wattuur en een bereik van 25-60 mijl.
  • 42V2A Oplader met Rosenberger-stekker, AC-netsnoer
    De batterij kan worden verwijderd voor eenvoudig opladen. Het duurt ongeveer 3,5 uur. De poort bevindt zich aan de zijkant van uw batterij. Het kan worden gebruikt met elk standaard stopcontact.
  • Specialized, 1.2, Custom Rx Street getunede motor, 250 W nominaal
    Deze middenmotor is sportief en produceert een piekvermogen van 530 Watt en een koppel van 90 Nm. Het is stil en kan een vlotte ondersteuning bieden voor stedelijke straten en buurten.
  • LCD-scherm van 6 cm, USB-stekker, stuurpenbevestiging met afstandsbediening
    op het stuur Het display is gemakkelijk af te lezen en heeft een USB-stekker die kan worden gebruikt om uw telefoon op te laden terwijl u rijdt. U kunt deze ook meenemen om uw fiets op slot te zetten.
  • Shimano Acera Cassette, 9-speed, 11-36t
    Shimano Alivio shifters en achterderailleur houden de aandrijflijn schoon en functioneel. Er is geen shift-detectie, maar de functionaliteit is soepel.
  • Nimbus Sport Reflect banden, 650bx6 cm, 60 TPI (voor & achter).
    De 650b Nimbus-banden hebben een straatprofiel en reflecterende strepen op de zijwand voor zichtbaarheid. Schrader-ventielen kunnen bij elk luchtstation worden bijgevuld.
  • 30 graden naar achteren gebogen stuur, 26 mm stijging, 680 mm breedte, 31,8 mm
    naar achteren gebogen stuur met 20 graden stuurpen voor een rechtopstaande positie. Comfortabele en stijlvolle, met leer omwikkelde ergonomische handgrepen met leren omslag zijn stijlvol
  • Tektro HD-T285 Hydraulische schijfremmen, 180 mm voor; 160 mm achter
    De Tektro-remmen compenseren het vermogen van de Comos met een goede stilstand wanneer dat nodig is.
  • Specialized Commuter Shoes met griptape en reflectoren
    Platte pedalen met reflectoren werken met elke schoen (of sandaal). Ze zijn niet super grippy, maar bieden een breed oppervlak voor elke maat voet of schoen.

Diepgaande Beoordeling

Kader

Het frame van Turbo Como blijft hetzelfde over het 2.0-5.0-bereik. Dit betekent dat het niet uitmaakt welk model je kiest, het Turbo Como frame is strak, overzichtelijk en gestroomlijnd. Voor elk model is er een frame met lage instap en hoge instap. Het lage instapmodel maakt het gemakkelijker te gebruiken en is voorzien van waterflesbevestigingen aan de bovenkant van elke buis. Het standaard high-step frame is echter een populaire optie en zorgt voor net iets meer stabiliteit. De Como ziet eruit als een strandcruiser, met zijn naar achteren geklapte stuur en naar achteren geplaatste stoel. Je zit over de pedalen met een comfortabele beenhoek van 25-35 graden, waardoor je ruggengraat langwerpig blijft en je bovenlichaam rechtop blijft. Het is zeer comfortabel om op deze fiets te rijden.

Het Como frame is een city cruiser stijl fiets zonder vering voor of achter. Het zadel van de fiets heeft een paar hobbels om wat comfort te bieden. Het is echter niet ontworpen om steile hellingen op en af te gaan of op oneffen wegen. Omdat hij is gebouwd voor rijden op straat, maakt de strakke vering hem gemakkelijker te hanteren in smalle straten, steegjes of in parkeergarages.

Motor & Batterij

De Specialized Turbo Como is een klasse 1-fiets met trapondersteuning tot 20 mph.

Brose-motor afgestemd op gespecialiseerde motoren. Hij produceert een koppel van 90 Nm en een nominaal vermogen van 250 W tot een maximaal vermogen van 530 W. Net als bij andere Brose-motoren is deze middenmotor zowel krachtig als stil, wat ideaal is voor ritten in de stad – u kunt door verkeer en voetgangers manoeuvreren zonder zwaar motorgeluid te produceren.

De batterij bevindt zich langs de onderbuis, met een zij-ingang. Dit is hetzelfde als op andere Specialized fietsen. Hierdoor kan de bovenbuis ook laag worden geplaatst, wat het instapontwerp verbetert en het frame strak houdt, zodat er geen flex is zoals we soms zien op andere fietsen met een lage instap. High-step frames zorgen voor stabiliteit en balans tijdens het rijden.

De 460Wh-batterij is niet zo krachtig als de 3.0 of 5.0 Como-modellen, maar het bespaart wel gewicht en het bood voldoende bereik tijdens onze testrit. De Como is geen forenzenfiets, het is meer een cruiser. Als u van plan bent de Como te gebruiken voor woon-werkverkeer of langere afstanden te rijden, is het opladen van uw batterij een geweldige manier om het bereik te vergroten. U kunt voor het gemak zowel op als naast de fiets opladen.

Weergave-/hulpmodi

We houden van het LCD-scherm op deze fiets. Het LCD-scherm geeft snelheid, afstand, batterijduur, assist en zelfs een timer weer. Hoewel het niet overdreven groot is, is het gemakkelijk te zien en heeft het een optie met achtergrondverlichting. Er is een USB-oplaadpoort aan de onderkant van het scherm, zodat je je telefoon tijdens het rijden kunt opladen, ervan uitgaande dat je een stuurbevestiging of een andere plek hebt om je telefoon op te laten rusten. Er is geen voorrek of mand op de fiets, dus eventuele add-ons zouden after market zijn.

Een assist-shifter op het stuur leidt je door de vermogensmodi; hij is gemakkelijk te bereiken, zodat u uw hand niet van de greep hoeft te halen.

Met de Mission Control-app voor mobiele telefoons kun je, net als bij andere Specialized-fietsen, het motorvermogen en de batterijduur aanpassen en gegevens uploaden naar Strava of Garmin.

Behandeling

De Turbo Como heeft een snelle responstijd, zodat hij soepel op snelheid komt. De Como-motor kan je voortstuwen, afhankelijk van het vermogen dat je kiest.

  • Op straat De Como is ontworpen voor straatrijden, dus hier krijg je de beste prestaties. De banden van straatkwaliteit en de aangepaste Brose-motor ritsen je soepel over trottoirs of straten. Je hebt het gevoel alsof het net zo graag wil komen als jij. Er is een kleine vertraging bergopwaarts – geen ton, maar het moet wel wat harder werken. Als u spatborden en/of bagage toevoegt, kan het zijn dat er meer berijdersvermogen nodig is om hellingen op te trappen.
  • Draaicirkel Deze fiets heeft een kleine draaicirkel. De naar voren gerichte voorvork geeft je meer controle dan je zou verwachten. Zoals bij alle eBikes, trapt u niet in een bocht als u de bekrachtiging hoog hebt ingesteld – de fiets zal in de bocht naar voren slingeren.
  • Hantering bij lage snelheden Hoewel de Como stabiel is bij lage snelheden, voelt hij niet zwaar aan als u loopt. Door hun toegenomen gewicht kunnen eBikes onhandig of zwaar aanvoelen bij het rijden door nauwe deuren of steegjes. De Como is echter centrumgericht en voelt beheersbaar aan – zowel lopend als bij lage snelheden.

Versnellingen/Aandrijftrein

Dit is een 9-speed aandrijflijn met een 11-36t cassette en 40T kettingblad. Achterderailleur en dubbele kettingkast houden de ketting strak en in lijn. Er is geen schakeldetectie, dus rijders moeten op de juiste manier schakelen om de spanning op de ketting te minimaliseren. Cranks zijn standaard 170 mm met platte pedalen. De middenmotor houdt het gewicht laag en gecentreerd, en de brede steekassen: 32 uur voor en 28 uur achter helpen de stabiliteit en balans te behouden.

Remmen

We waren onder de indruk van de hydraulische schijfremmen van Tektro. Soms kan het remmen op een eBike vertragen omdat traditionele remmen de toegevoegde motorsnelheid niet kunnen compenseren. We ontdekten dat het remmen responsief en niet schokkerig was vanwege de remmen met 4 zuigers. De remmen op de stuurgreep zijn goed geplaatst voor een goede grip.

Oponthoud

Er is geen schorsing op de Como. De Como heeft geen vering. Het is echter mogelijk dat u indien nodig een stoelophangingspen kunt toevoegen. Dit kan invloed hebben op de hoogte van je zadel. Deze cruiser is in strandstijl en niet bedoeld voor gebruik op wegen of paden. Een eBike kan enige vering hebben, wat handig is als u met hogere snelheden reist. Dit kan helpen om verkeersdrempels glad te strijken. Hoewel de Como geen ruige rit is, is het een hard frame, dus navigeer dienovereenkomstig.

Pedalen

Platte nylon pedalen met zijreflectoren en grip op het oppervlak zijn vrij standaard. Ze zijn comfortabel en passen in de meeste schoenen. Als je een upgrade nodig hebt, bieden de meeste fietsenwinkels elk pedaal dat je nodig hebt.

Handvatten En Zadel

Specialized Body Geometry zadelmatch en handvatten (bruin voor low-entry frame; zwart voor standaard frame). Handvatten zijn ergonomisch en het zadel is breed en comfortabel met stijlvolle stiksels langs de rand.

Banden En Wielen

De banden zijn Nimbus Sport Reflect650b x 6cm breed met Schrader ventielen. De iets bredere band zorgt voor meer stabiliteit, terwijl de 70 cm het frame verhoogt voor betere tractie. Het lichte loopvlak van straatkwaliteit op de band is perfect voor stadsritten. Reflecterende zijwandstrepen zijn ook een leuke toevoeging.

Accessoires/upgrades

De boven- en onderbuizen hebben nokken voor het bevestigen van een bidon of een fietspompbevestiging. Er zijn nokken op de staande achtervork voor bagagebevestigingen aan de achterkant. Aftermarket-lampen moeten worden gekocht. Het stuur heeft een bel, maar er zijn geen nokken op de balhoofdbuizen voor een mand of rek.

Aanbeveling/Eindoordeel

De Specialized Turbo Como 2.0 650b eBike, een goed gebouwde stadscruiser, is zeer stabiel en gemakkelijk te manoeuvreren door de stad. Het is pittig en heeft een kleine draaicirkel voor smalle steegjes en straten. We houden van de trendy kleuren en grote framematen. Het Como 2.0 lage instapmodel is momenteel alleen verkrijgbaar in lavaroze. Het 2.0 standaard high-step frame is verkrijgbaar in 3 kleuren: platina/zwart, stormgrijs/blauw en een mooie blauwgroen/groene cross-fade kleur. Bij het lage instapmodel zouden we liever meer kleuren hebben. Dit versterkt het idee dat dit een vrouwelijk frame is. Veel gebruikers kunnen echter genieten van het lage instapmodel omdat het gemakkelijker te gebruiken en op te stijgen is. Een model met lage instap kan de voorkeur hebben van rijders met mobiliteitsproblemen of andere problemen. Ze geven echter misschien de voorkeur aan een andere kleur dan roze. De Como is een geweldige keuze voor iedereen die op een ebike door de stad wil rijden. Specialized is een wereldleider op het gebied van fietsontwerp en -productie, en hun ebike-assortiment is daarop geen uitzondering. U kunt erop vertrouwen dat Specialized uitstekende opties biedt met veel verschillende modellen zoals de Como. Kijk eens naar de 5.0 en 4.

Voor verbeterde functies en componenten is 0 de prijs. De 3.0 is een fantastische allround ebike en de 2.0 biedt kwaliteitsspecificaties voor een betaalbare ebike die perfect is voor nieuwe gebruikers die waarde hechten aan kwaliteit en duurzaamheid.